Bloeddruk verlagen doe je zo!

Bloeddruk verlagen doe je zo!

bloeddruk verlagen


Te weinig lichaamsbeweging, ongezond eten, langdurige stress, roken: het zijn allemaal oorzaken waardoor een verhoogde bloeddruk kan ontstaan. Om de kans op hart-en vaatziekten te verkleinen en je gezondheid positief te beïnvloeden kan het zeker geen kwaad om je huidige leefpatroon eens onder de loep te nemen.

De betekenis van bloeddruk in een notendop

Met bloeddruk bedoelen we de kracht waarmee het hart het bloed in de bloedvaten pompt. Om hier een duidelijk beeld van te krijgen worden er twee verschillende waarden vergeleken: de bovendruk en de onderdruk. De bovendruk (ook wel systolische druk genoemd) is de druk op het moment dat het hart het bloed de vaten in pompt. Hierdoor zal de druk in de bloedvaten toenemen. De onderdruk (ook wel diastolische druk genoemd) wordt gemeten op het moment dat het hart zich tussen twee slagen door ontspant en opnieuw vult met bloed. De druk in de bloedvaten zal dan afnemen.

bloeddruk verlagen doe je zo

De cijfers spreken voor zich

Er zijn veel factoren die de bloeddrukmeting kunnen beïnvloeden. Denk aan onder andere het tijdstip van de dag, geslacht, medicijngebruik, stressniveau, voedingspatroon en (een gebrek aan) lichaamsbeweging. Om te bepalen of de bloeddruk normaal is wordt de onderstaande tabel gebruikt voor volwassen mannen en vrouwen. Voor kinderen, ouderen en zwangere vrouwen gelden aangepaste richtlijnen. Tegenwoordig wordt bij het meten van de bloeddruk vooral gekeken naar de systolische bloeddruk. Een bovendruk lager dan 140 wordt als normaal gezien.

bloeddruk verlagen

Wat voeding voor je kan betekenen

Als de bloeddruk te hoog is wordt er in eerste instantie geadviseerd om de inname aan zout (natrium) te verlagen. Het zijn vooral kant-en-klaar maaltijden, brood, snacks en vleeswaren waar veel zout in zit. Maar zout zit niet alleen in producten waar het goed te proeven is. Ook in roomijs, koek of gebak is het terug te vinden.

Om de bloeddruk te verlagen speelt ook het mineraal kalium een belangrijke rol. Door meer kalium in het voedingspatroon op te nemen worden de negatieve effecten van zout gedeeltelijk opgeheven. Kalium is vooral terug te vinden in onder andere aardappelen, zalm, melk, bananen, sinaasappels, meloen, tomaten, spinazie, erwten en paddenstoelen. Wel is het van belang om niet te overdrijven met de inname van kalium, zoek naar de balans!

Minder bekend is het effect wat het mineraal magnesium op de bloeddruk kan hebben. Dit mineraal zorgt indirect voor de juiste balans tussen natrium en kalium in ons lichaam. Om de bloeddruk effectief te verlagen moet er dus ook aandacht aan dit mineraal geschonken worden. Magnesium is vooral terug te vinden in onder andere noten, zaden, volkorengraanproducten, vis, schaaldieren, groene groenten, avocado en soja.

Bloeddruk verlagen doe je zo!

Het aanpassen van je voedingspatroon is essentieel in het verlagen van je bloeddruk, maar er is nog veel meer wat je kunt doen! Met de volgende 5 actiepunten op zak weet je zeker dat je op de goede weg zit.

1. Bloeddruk verlagen? Beweeg meer! Na een drukke werkdag is het erg verleidelijk om op de bank te ploffen. Helaas is het niet de beste oplossing als het om het verbeteren van je gezondheid gaat.

2. Probeer minstens 7 tot 8 uur per nacht te slapen. Fanatieke sporters hebben zelfs nog meer rust nodig en mogen daar zeker nog een extra uur bij optellen. Lees hier alles over het belang van een goede nachtrust.

3. Bloeddruk verlagen? Ontspan! In 90% van alle gevallen is het totaal overbodig om je druk te maken en kan het zeker geen kwaad om stressvolle situaties eens van een afstandje te bekijken.

4. Beperk de inname aan alcohol naar maximaal 2 glazen per dag. Wil je geen halve maatregelen nemen? Drink dan alleen in het weekend.

5. Vergroot je levensgeluk! Besteed meer tijd aan hobby’s, vrienden en familie. Ga actief op zoek naar wat je hart sneller laat kloppen en je hart- en bloedvaten zullen je dankbaar zijn.

gedrag transform code

Vraag om hulp

Wil je je bloeddruk verlagen, maar weet je niet waar je moet beginnen? Vraag een professional om hulp! Waarom zou je wel een makelaar inschakelen voor de verkoop van je huis en ga je naar een fysiotherapeut als je pijnklachten hebt, maar wil je alles zelf doen als het gaat om misschien wel het allerbelangrijkste: je gezondheid!

Het is verstandiger om eenmalig meer geld uit te geven aan een professional die effectief met je aan de slag gaat dan eindeloos te blijven betalen voor producten of sportscholen waarvan je na een aantal weken al weet dat het geldverspilling is geweest.

Mark van Essen | Personal Coach | The Transform Code


Nieuwsgierig naar wat personal training in Utrecht of online coaching voor jou kan betekenen? Neem dan contact op.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *