De vijf redenen waarom jij nog steeds niet fit bent

De vijf redenen waarom jij nog steeds niet fit bent

Personal Training sessie Utrecht


Het boodschappenkarretje bevat al een aantal maanden geen chips, koek, snoep of alcohol meer. Brood heb je ingeruild voor sla en als klap op de vuurpijl ben je ook nog eens lid geworden van een sportschool. Je bent goed bezig maar vraagt je af waarom je nog steeds niet fit bent. Klinkt dit herkenbaar? Grote kans dat jij ook in één van de vijf valkuilen bent gestapt. Wil je (weer) fit worden? Lees dan verder!

1. Je hebt een doel zonder plan

Een doelstelling zonder plan is een droom, het is een kansloze wens en een verspilling van tijd. Je zult structurele aanpassingen in je huidige leefstijl moeten maken om van je persoonlijke doelstelling een succes te maken. Je zult merken dat het behalen van een doel een stuk makkelijker wordt als je voldoende aandacht besteedt aan de uitwerking ervan. Fit worden? Met een plan van aanpak op zak weet je precies wat je te doen staat en voorkom je dat je tijdens het proces voor onaangename verassingen komt te staan. Om het ‘draaiboek’ ijzersterk op papier te krijgen helpt het om de volgende 5 punten tot in detail uit te werken.

1. SPECIFIEK | Wees kraakhelder in het omschrijven van je doelstelling. Zorg ervoor dat je concreet antwoord kunt geven op de vragen: Wie? Wat? Waar? Wanneer? Waarom? Hoe?

2. MEETBAAR | Maak gebruik van betrouwbare meetinstrumenten en houd op een vast moment je voortgang bij. Wil je fit worden? Zorg ervoor dat je tijdens het hele proces weet of je op schema loopt.

3. ACCEPTABEL | Vergeet de omgeving niet. Een uitgebreide doelstelling heeft consequenties voor jezelf, maar ook voor je familie, vrienden en collega’s! Betrek ze bij het proces en vraag ze om je te steunen.

4. REALISTISCH | Het is goed om ambitieus te zijn en een uitdagende doelstelling te formuleren, maar sla niet door! Een te ambitieuze doelstelling kan op korte termijn erg motiveren maar zorgt bij tegenslag voor een verlammend effect. Andersom ontstaat er luiheid bij het uitwerken van een te gemakkelijke doelstelling.

5. TIJDGEBONDEN | Verlies de tijd niet uit het oog! Om gemotiveerd te blijven kan het helpen om een deadline vast te leggen, deze met anderen te delen en jezelf te belonen als de doelstelling binnen de tijd is behaald.

2. Je stopt alles in je mond

Over het algemeen is het vrij simpel: Je komt aan als je teveel kilocalorieën binnenkrijgt en je valt af als je te weinig kilocalorieën binnenkrijgt. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar de algemene opvatting dat men aankomt in gewicht bij het eten van te weinig kilocalorieën is de grootste onzin en komt voort uit onwetendheid over wat er naar binnen wordt geschoven. Onthoud dus goed wat je in je mond stopt! Gezonde producten bevatten ook kilocalorieën. Geen bewerkte voeding eten, maar wel een hele tros bananen wegwerken is niet de beste optie als je gewicht wilt verliezen. De volgende 5 tips helpen je om betere keuzes te maken als het gaat om het toepassen van een verantwoord voedingspatroon.

1. Na een goed ontbijt is de verleiding minder groot om in de loop van de middag en avond te snacken. Wordt het een drukke dag? Bereid de overige maaltijden van tevoren en voorkom dat je door gebrek aan energie kiest voor makkelijke en ongezonde voeding.

2. Fit worden? Eet voldoende eiwitrijke voeding, dit verhoogt het verzadigingsgevoel na een maaltijd. Denk aan vis, vlees, gevogelte, melk(producten), eieren, peulvruchten, noten, zaden en paddenstoelen.

3. Lees eens wat vaker de achterkant van een productverpakking. De voedingsindustrie is gespecialiseerd in het aantrekkelijk maken van verpakkingen. Onthoud dat een verpakking niets over de inhoud zegt!

4. Zorg ervoor dat je voldoende gegeten hebt voordat je naar een feestje gaat. Het wordt een stuk gemakkelijker om lekkere hapjes over te slaan als je net een flinke maaltijd hebt weggewerkt.

5. Factoren zoals leeftijd, vetpercentage, spiermassa, activiteitenniveau en stofwisselingssnelheid zijn bepalend voor jouw persoonlijke voedingsbehoefte. Gegarandeerd fit worden? Om zeker te weten dat je op de goede weg zit kan het helpen om een professional te vragen een persoonlijk voedingsplan voor je op te stellen.

niet fit

3. Je slaat krachttraining over

Cardiotraining zorgt met name voor het vergroten van het uithoudingsvermogen. Het lichaam zal beter in staat zijn om zuurstof naar de spieren te transporteren, waardoor je oefeningen langer kunt volhouden. Ook zorgt cardiotraining voor het langer volhouden van dagelijkse activiteiten zoals fietsen of traplopen. Dus niet zozeer de spieren maar vooral je hart, longen en bloedvaten zullen sterker worden door deze manier van trainen.

Krachttraining versterkt de spieren en richt zich over het algemeen minder op het verbeteren van het uithoudingsvermogen, hoewel de hartslag ook bij krachttraining zeker omhoog zal gaan. Het lichaam zal beter in staat zijn om met zware weerstanden om te gaan, waardoor je steeds met zwaardere gewichten kunt trainen. Dus niet zozeer je hart, longen en bloedvaten maar vooral je spieren zullen sterker worden door deze manier van trainen.

Door een constant hoge hartslag en dus een verhoogde stofwisseling zorgt cardiotraining voor het verbranden van veel kilocalorieën tijdens een training. Na het sporten zal de hartslag zakken en keert ook de stofwisseling terug naar normale waarden. Tijdens krachttraining zal de hartslag ook zeker stijgen, maar omdat dit minder constant is zal de stofwisseling minder hoog zijn. Op de langere termijn heeft krachttraining een grotere invloed dan cardiotraining. Een lichaam met veel spierweefsel verbruikt namelijk meer energie dan een lichaam met minder spierweefsel en zal daarmee (ook in rust) zorgen voor een verhoogde stofwisseling.

Natuurlijk draagt cardiotraining op een positieve manier bij aan de algehele gezondheid. Echter zal het de lichaamssamenstelling een stuk minder beïnvloeden dan krachttraining. Wil je fit worden en staat een lichaam met meer spierdefinitie op je verlanglijstje? Dan is krachttraining het antwoord!

 

4. Je slaapt te weinig

Voldoende slaap is misschien wel de belangrijkste pijler als het gaat om het behalen van je doel. In dit artikel lees je alles over een goede nachtrust. Een volwassen persoon heeft gemiddeld tussen de 7 en 8 uur slaap per nacht nodig. Fanatieke sporters zouden daar zeker een uur extra bij op mogen tellen. Een slaapgebrek lijkt onschuldig maar brengt de volgende nadelige effecten met zich mee:

1. Een gebrek aan energie verhoogt de behoefte aan suikerrijke voeding. Door het eten van extra suiker krijgt het energieniveau een boost. Helaas is dit maar van korte duur en houdt het zo de behoefte naar suikerrijke voeding in stand.

2. Bij een gebrek aan nachtrust wordt er minder groeihormoon in het lichaam aangemaakt. Groeihormoon zorgt voor reparatie en groei van cellen en weefsels, maar stimuleert het lichaam ook om energie uit vetreserves te verbranden.

3. Voldoende slaap is belangrijk om stress te verminderen. Stress zorgt voor de aanmaak van het hormoon cortisol, ook wel het stresshormoon genoemd. Dit hormoon heeft spierafbraak en vetopslag tot gevolg.

4. Lichamelijke en mentale vermoeidheid werken demotiverend en zorgen voor minder goede prestaties in de sportschool, of voor excuses om helemaal niet te hoeven gaan.

5. Te weinig slaap is een aanslag op je wilskracht, doorzettingsvermogen en discipline. Dat stemmetje in je hoofd die je alle redenen geeft om de handdoek in de ring te gooien lijkt sterker dan ooit.

transform code trainingsplan

5. Je wilt alles alleen doen

Wil je (weer) fit worden? Er zijn enorm veel manieren om fitter te worden! Denk aan hardlopen, fitnessen, zwemmen of tennissen. Maar als het gaat om het behalen van persoonlijke doelstellingen wordt de vraag nauwkeuriger en kan het zijn dat recreatief bewegen en gezond eten niet gaat opleveren wat je wilt.

Om teleurstelling te voorkomen en heel wat tijd te besparen is het zeker geen overbodige luxe om hulp in te schakelen. Want waarom zou je wel de hulp van een makelaar inschakelen bij het verkopen van je huis, of vraag je de hulp van een fysiotherapeut als je pijnklachten hebt, maar wil je alles zelf doen als het gaat om misschien wel het allerbelangrijkste: je persoonlijke gezondheid!

Het is verstandiger om eenmalig meer geld uit te geven aan een professional die effectief met je aan de slag gaat dan eindeloos te blijven betalen voor producten en sportscholen waarvan je na een aantal weken al weet dat het geldverspilling is geweest.

Mark van Essen | Personal Coach | The Transform Code


Nieuwsgierig naar wat personal training in Utrecht of online coaching voor jou kan betekenen? Neem dan contact op.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.